Masinile autonome „sunt pe drum”, dar mai sunt cateva aspecte de „reglat” #CES2017

Ieri seara, in cadrul CES 2017, a mai avut loc o discutie interesanta si, de asemenea, de interes din punct de vedere al politicilor publice: „Masinile autonome, noile reguli pe drumuri”.

Nu stiu daca sunt eu de vina, dar mi se pare ca fiecare astfel de sesiune are un „star” care este cel mai interesant de pe scena:). Aseara acest star a fost John Chen – Executive Chairman & CEO, BlackBerry. Cumva, parca el dadea tonul si toti ceilalti spuneau; „da, asa e, cum zice el”.

3 aspecte merita mentionate din discutia de 1 ora:
1. Pentru ca masinile autonome sa devina realitate este nevoie, in primul rand de infrastructura. Daca eu m-am gandit prima data la infrastructura din prisma autostrazilor (ca am si proiectat situatia din Romania:)), Chen se referea, de fapt, la infrastructura 5G. Pentru ca masinile sa functioneze este nevoie de conexiune la internet PERMANENTA, adica ceva ce in acest moment nu exista decat in marile orase.
Abia dupa problema cu accesul la internet, vine discutia despre senzori pe drumuri si semnalizare.
2. O alta problema o constituie lipsa unui cadru legislativ cu privire la masinile autonome. Industria si autoritatile publice lucreaza la asta, DAR problema o constituie faptul ca, odata ce definesti modul de solutionare al unei probleme, cam excluzi posibilitatea de a mai gasi alte solutii care ar putea fi mai bune si mai eficiente.

3. John Chen estimeaza ca IoT, inteligenta artificiala si infrastructura vor fi gata pentru a vedea in realitate masinile autonome pe drumuri in 2025-2030. Ceilalti i-au dat dreptate:)